Flekkefjord, daar schijnt de zon!

14 augustus 2019 - Flekkefjord, Noorwegen

Onze rit van Idse naar Flekkefjord was prachtig en dat hadden we niet verwacht. Onze verwachting was een glooiend landschap hoe meer we naar het zuiden reden via de westkust. Maar des te grote de verassing dat we een ruig landschap aantroffen met typische Noorse gezichten! We zagen mannen met grote regenpakken en lange kaplaarzen vissen in snelstromende riviertjes naar zalm en forel. We zagen rode huizen met de Noorse vlag wapperend in de wind, we zagen bergen, meren, koeien en schapen die liepen over rotsige afgebakerde grasvlakten, veel fjordenen wederom veel tunnels.

Bij de eerste grote stad richting het zuiden die we tegenkomen word het eeuwenoude gezegde waar… Voorbij deze stad schijnt als eerste de zon! En yes… daar was de langverwachte oh zo gemist zon ;). Het is droog en we love it!!!!

Het plaatje was compleet bij de aankomst bij onze hytte. Een hytte geboekt via AIRBNB en de eigenaar die zo even 3 uur heeft gereden om ons te ontvangen hield een handje mee met de bagage.. want helaas ook hier moesten we weer een klim maken met kleine trappetjes haha.

onze huis vanaf de berg gezien

Een Noors huisje met een ruime tuin vol bosbessen, aalbessen en bramen, jammie! We hebben prachtig uitzicht op het flekkefjord en zullen hier prachtige zonsondergangen genieten.

zonsondergangsunsetaalbessen plukkenaalbessen plukken

Als gezin slapen we in de hytte, een knus gezellig huis met een bijzondere WC. Namelijk een verbrandingswc!! Een wc waar je een filterzakje instopt, je behoefte doet en daarna de klep op de wc doet. Je drukt op het knopje van de oven en de oven word 700 graden warm en verbrand al uw onguurheden haha. Eens in de zoveel tijd moet de aslade worden geleegd. Deze edele taak hebben mijn vader en ik op ons genomen waarna we wel een drankje hadden verdiend om bij te komen van de stank ;)

Mijn ouders sliepen in de schuur… althans zo leek het, maar deze prachtige Noorse blokhut was van alle gemakken voorzien, geïsoleerd en twee mooie lekkere bedden.

hytte

De wandelingen zijn hier eindeloos en het uitzicht op de berg over het fjord nog beter. We zijn helemaal verrast door de natuur hier!

Beneden ligt een kleine baai waar de kinderen met steentjes en het water kunnen spelen. We genieten nog even onze laatste dagen hier waarna de terugweg naar Denemarken weer begint.

flekkefjordspelen aan de zeejumpingbaai

We pakken op de terugweg de vroege boot zodat we in 1 stuk door Denemarken kunnen rijden. De overtocht is rustig, rustiger dan de heenreis en zo genieten we met een reistabletje tegen de zee ziekte want het was behoorlijk ruig op zee!

De tocht door Denemarken is heerlijk rustig. Na weken gereden te hebben over smalle bergweggetjes met tunnels, zijn hier de wegen rechttoe rechtaan. Voor we het weten passeren we de Duitse grens en zoeken we ons overnachtingshotel op. We baden ons hier in de luxe van de Burger King, lekkere bedden, grote badkamer en een uitgebreid ontbijt.

Onze vakantie was geweldig, we gaan hem niet meer vergeten :D