Buarbreen

6 augustus 2019 - Odda, Noorwegen

Buarbreen is een gletsjer van het nationaall Folgefonna park in de provincie Hordaland, vlakbij de plaats Odda.
Er loopt een prachtige tocht naar deze gletjer met een nog mooier uitzicht.

We parkeren onderaan de wandeling bij de boer, waar veel parkeerruimte is. Ook een nachtje slapen is geen enkel probleem met de tent of camper. De weg naar boven is behoorlijk krap, maar met wat geduld kan elke tegenligger ons passeren.

We starten de klim met een picknick onderaan de route. Inmiddels zijn de picknicks een vakantie traditie geworden en wij genieten van onze Hollandse afbakbroodjes met beleg van de slager en de Nederlandse supermarkten :D.

Buarbreen, Odda

De klim start naast het laatste stukje van de gletsjer rivier, waar de torens van steenmannetjes staan. Ook de meiden leggen hun steentje neer en bewijzen hiermee hun klim! Het geeft direct een leuk educatief momentje, want wie weet er nu de oorsprong van die stapels stenen over allerlei bergtochten door heel de wereld?

Buarbreen, Odda

De huidige traditie van steenmannetjes maken langs bergweggetjes en op bergtoppen vind zijn oorsprong in de Bronstijd. In Scandinavië worden steenmannetjes al eeuwenlang gebruikt als navigatie. Het weer in is hier niet altijd even zonnig en met de steenmannetjes kon een wandelaar altijd de juiste route blijven lopen. Men liep van steenmannetje naar het volgende zichtbare steenmannetje. We hebben er in de vakantie op gelet en je ziet soms stenen torens midden op de route staan waar we ineens een ander pad naar boven vonden wat we anders niet hadden ontdekt.
Maar voor nu was de gletsjer onze (toeristische) eindbestemming!

Het eerste gedeelte is goed te doen met kinderen. Wel is het erg fijn dat we met vier volwassenen zijn en er altijd een volwassenen met een kind mee kan lopen. Het bospad loopt wat steil naar boven over rotsen, boomstronken en waterstroompjes. Het laatste stuk was voor de jongste kinderen van drie en vier niet meer veilig. Ook de oudste van zeven is vanaf dat punt bij Opa en Oma gebleven op het pad om daar te spelen met takjes, steentjes en kleine waterstroompjes. Wij hebben de rest van de route geklommen. En klimmen was het! Het was een avontuurlijk gedeelte waar je over snelle bruggetjes snelstromende aftakkingen van de gletjser rivier loopt en waar je met touwen naar boven klimt met naast je de razende gletjer watervallen.

Buarbreen, OddaBuarbreen, OddaBuarbreen, Oddabuarbreen, OddaBuarbreen, Odda

Bedenk bij elke klim naar boven ook of je weer beneden komt. We zagen mensen met honden naar boven klimmen, die amper meer beneden kwamen en hele opstoppingen veroorzaakte.
Maar hé.. de eindbestemming was adembenemend! een waanzinnig mooi uitzicht en een voldaan resultaat.

Toen we terugkwamen bij opa en oma heeft Jonathan onze oudste nog een stuk mee naar boven genomen met de touwen omhoog om haar deze ervaring te geven en te leren hoe ze dat het beste kan doen. Ook opa en oma zijn nog een stukje verder gaan klimmen voor een mooier uitzicht op de natuur.

De terugweg met z'n allen was een stuk lastiger dan de klim omhoog. De kinderen waren moe en afdalen waarbij de zwaartekracht tegen je werkt is voor de korte beentjes van de kinderen een grote challenge! Onze dochter van drie hebben we toen in een draagzak gedaan tot we weer bij het pad van de steenmannetjes kwamen.

Buarbreen, Odda

Tot zover is dit mijn favourite hike in Noorwegen en Zweden van alle tochten die we in de jaren al hebben gelopen! Aanrader dus :D.