Preekstoel || Preikestolen

13 augustus 2019 - Preikestolen, Noorwegen

De drie nachten dat we verblijven in Idse is het herfstweer. De vele buien wisselen elkaar af en tijdens de droge momenten zijn we veel buiten om het eiland te verkennen.

Vanwege het weer besluiten we om de meest mooie dag uit te kiezen voor ons plan. De preekstoel!
We willen vroeg de berg op en voordat alle busladingen Chinese en Spanjaarden, die vanaf de cruiseschepen naar de preekstoel, willen we alweer op de terugweg zijn.

We zetten de wekker om 4:00 en 4:30 rijden we weg. 5:00 starten we in de schemering van de ochtend de wandeling. We doen de hike samen met onze (schoon)moeder terwijl onze (schoon)vader het ontbijt voor de kinderen maakt wanneer deze straks wakker worden.
de steile klim is een stuk makkelijker geworden sinds de sherpas in 2015 het pad met stenen super mooi hebben aangelegd. De paden zijn daardoor beter toegankelijk en vanaf 3000 meter kijken we onze ogen uit!
De wolken over het Lysefjord lijken ineens uiteen geblazen te worden en de zon straalt zo het fjord uit wat een adembenemend uitzicht geeft.
We lopen een pittig stuk door over bruggetjes tegen de bergen die zijn aangelegd naasts stijle ravijnen en met ijzeren kettingen houden we het grip vast op de berg.

hike preekstoelLysefjord

De laatste 300 meter lopen we met knikkende knieen vanwege de smalle paadjes met daarnaast 600 meter diepte. Maar eerlijk is eerlijk... eenmaal op de preekstoel is alles vergeten van de klim en verwonderen we ons over het uitzicht, het platteau en het handjevol mensen. we wanen ons in een sprookjesboek en maken duizend herinneringen met onze Camara.

preikestolenpreikestolenlysefjord vanaf de preikestolen

Op de terugweg ontbijten we onder het afdakje van een noodhuisje waar helaas vorige bezoekers hun afval hebben laten staan.

noodhuis preikestolen

Helaas komen we de laatste paar meter steeds meer toeristen tegen. Bussen vol bijzonder volk komt ons tegemoet en we maken er maar een spelletje van door in te schatten wat de top nooit gaat halen. Oma's met driepoten en tieners op Allstars (met slechte weersomstandigheden) we hebben ze allemaal gespot!

om 10:00 zitten we uitgeteld en voldaan aan de koffie in Idse, terugkijkend op een hike uit onze Bucket-list!