Op naar ons eiland

12 augustus 2019 - Idse, Noorwegen

We vervolgen onze weg naar Idse, een plek op een eiland vlakbij de bekende preekstoel. Een mustsee voor elke vakantieganger in de fjorden!

Via AIRBNB hebben we een ruim 6 persoonshuisje gehuurd met uitzicht top de zee en de bergen.

We zijden via 1 van de nationale toeristische routes naar de westkust; route 13. Wat een waanzinnige mooie route! We rijden ruim 4 uur over 191 KM inclusief een veerpond. we passeren tunnels, bruggen, vele fjorden, watervallen, uitkijkpunten, picknickplaatsen en kweekvijvers voor zalm en forel.

veerpond route 13veerpond route 13veerpond route 13route 13tunnel route 13route 13veerpont view

Het is een bijzondere route met regelmatig een supermarkt en een benzine pomp. Beide zijn redelijk zeldzaam als we onderweg zijn, dus bij 1 van de supermarkten plus pomp houden we een tussenstop.
De supermarkten in Noorwegen dienen vaak nog echt een publieke functie. We konden er terecht voor koffie en een schone W.C. :-).
Voor de veerpond betaalde we slechts 155 kronen voor 2 volwassenen en 3 kinderen met gratis panorama uitzicht op de prachtige fjorden.

Tussen het Idsefjord en de Høgsfjorden ligt een eiland in de provincie Rogaland.
Het eiland telt 40 boerderijen en een paar typisch rode Zweede huisjes. 1 van die huisjes is van ons! de inrichting is vintage retro, zelfs de geuren deden mij denken aan het huis van mijn opa en oma van vroeger ;-).

De locatie van dit huis is perfect. Het ligt tussen de steden Stavanger en Sandnes in en voor ons het belangrijkste; vanaf ons huis is het 20 minuten rijden naar de preekstoel. De reden van ons bezoek hier is onze hike die hiernaartoe gepland staat.

We worden verliefd om het eiland met de kleine strandjes, de schapen langs de kant van de weg, de baaien met vissershuisjes en de bootjes. het is een fijne plek voor de kinderen.
De schepenangst van onze middelste is gelukkig ook weer overwonnen op dit eiland :-D.

Vissers in IdseIdse het eilanduitzicht op de fjordenschapen in idsevis vangen in idsespringen in de dammetjesheb ik al iets gevangen?