Langfoss met een zonnetje

11 augustus 2019 - Odda, Noorwegen

Volgens weeronline zou het vandaag de slechtste weerdag van de week worden. Des te groter was de verassing dat de zon scheen in de ochtend! Deze dag was een speciale dag en de zon zou toch wel schijnen in ons huis, onze middelste dochter is namelijk 5 jaar geworden! feest dus :D.

Ze wilde graag naar een grote waterval vandaag, dat zou de Langfoss worden. Langfoss is een waterval bij de Åkrafjorden in de provincie Hordaland in Noorwegen. Het water van de rivier Tjørna valt over een lengte van 612 meter omlaag en eindigt in de Åkrafjorden. Met zijn 612 meter is de Langfoss een van de grotere watervallen van Noorwegen.
we zouden hem niet beklimmen met de kinderen, maar vanaf de parkeerplaats zou je een heel stuk van de waterval kunnen zien, dus rijden we naar de E145 naar de parkeerplaats.

Het is een kleine parkeerplaats, maar wel keurig aangelegd met een tunneltje onder de weg door om zonder gevaar van de ene parkeerplaats naar de andere te lopen. We genieten van de waterval, het uitzicht en de vele foto's. Vanwege de weersvoorspelling is het super rustig, maar wij hebben prachtig weer!

jarig bij de Langfoss

We lopen richting het Akrafjord waar een aantal picknickbankjes staan voor onze lunch. Daar stond een onaangekondigde verassing! Hier kun je een grote stenenverzameling vinden welke tentoongesteld worden op de muur. vele stenen van verschillende delen van Noorwegen.  Het land dat bestaan uit steen, maar wauw wat voor een steen! prachtige roze kristallen, groen, blauw, paars. elk gebied heeft weer andere prachtige stenen. Noorwegen is onder de grond net zo mooi als boven de grond :). Tevens was dit een leuk educatief momentje voor de kinderen ;).

stenen bij de langfossstenenverzameling bij de langfossakrafjord, bij de langfoss